Zwangerschapskwaaltjes

Veel vrouwen hebben gedurende de eerste vier maanden last van (ochtend)misselijkheid. Dit komt door het zwangerschapshormoon hCG. Na ongeveer 16 weken verdwijnt dit hormoon uit je lichaam en zal de misselijk afnemen.

Adviezen:

• Niets eten verergerd de misselijkheid
  • Begin met een licht ontbijt op bed, voordat je opstaat (slappe thee met crackers/beschuiten)
  • Probeer het eten in kleine, lichte maaltijden te verdelen
  • Eet nog iets voor je gaat slapen
  • Drink voldoende
  • Vermijd een lege maag en voedingsmiddelen en geuren die prikkelend werken zoals vet en gekruid eten
  • Neem rust

Mochten deze adviezen onvoldoende baten dan kun  je eventueel je huisarts raadplegen voor medicatie tegen de misselijkheid.

Als de misselijkheid zo erg is dat je niets meer kunt binnenhouden gedurende een paar dagen, neem dan contact met ons op.

In het begin van de zwangerschap zijn veel zwangeren vermoeid. Dit komt door de verandering van de hormoonhuishouding in je lichaam. Je lichaam heeft even tijd nodig om aan deze veranderingen te wennen. Geef toe aan de behoefte om rust te nemen. Vanaf ongeveer 16 weken zwangerschap wordt deze vermoeidheid vaak minder en zul je je weer energieker gaan voelen.

Aan het einde van de zwangerschap is de vermoeidheid vaak te wijten aan  het extra gewicht dat je lichaam mee moet dragen. Daarnaast kun je ook vermoeid raken als gevolg van een ijzertekort.  Dit wordt daarom ook tijdens het bloedonderzoek in het begin van de zwangerschap en bij 30 weken gecontroleerd.

Bloedverlies in het begin van de zwangerschap komt bij 1 op de 5 vrouwen voor. Het is vaak onschuldig en de oorzaak is vaak onduidelijk.

Wat kan een oorzaak zijn?

In de zwangerschap verandert de bloedsamenstelling en heb je meer doorbloeding in de vaten. Bloedvaatjes in de baarmoeder kunnen springen als er druk op komt, bijvoorbeeld bij;

• Niezen
  • Blaasontsteking, die kan soms ongemerkt verlopen, je merkt plots bloedverlies bij plassen
  • Obstipatie (harde ontlasting)
  • Aambeien
  • Vrijen
  • Innestelingsbloeding

Bloedverlies in het begin van de zwangerschap is vaak onschuldig, het kan echter ook wijzen op een miskraam.

Bloedverlies hoort niet in de zwangerschap thuis, dit is altijd een reden de verloskundige te bellen!

Bandenpijn kan een vervelende, plots heftig stekende pijn in de liezen veroorzaken. De pijn kan doorstralen naar de billen, bovenbenen, vagina en rond de navel. Het is een onschuldige pijn die wordt veroorzaakt door de groei van de baarmoeder. Er komt rek op de banden waar de baarmoeder aan vast zit. De pijn kan erger worden bij niezen, hoesten, zwaar tillen of plotselinge bewegingen, dit geeft extra druk tegen de banden. Je kunt bandenpijn nooit helemaal voorkomen, maar wellicht helpen deze tips:

• Als je moet hoesten of niezen ondersteun dan je buik met evt. een kussen en  span je billen en benen aan, draag eventueel een steunbroek.
  • Pas je ritme aan, sta niet te snel op uit bed, bank of stoel.
  • Niet zwaar tillen.
  • Zorg voor ontspanning d.m.v. warmte, bijvoorbeeld een warme kruik, douche of bad.

Door verslapping van de maagklep, onder invloed van zwangerschapshormoon progesteron, kan maagzuur ontstaan. Vooral in de laatste weken van de zwangerschap kan deze kwaal erg vervelend worden.

Een aantal tips:

• Drink geen koolzuurhoudende dranken.
  • Eet niet te gekruid en niet te laat op de avond.
  • Neem geen grote porties, maar kleine beetjes verdeeld over de dag.
  • Lauwwarme melk, blanke- of vanille vla en brood bindt het maagzuur.
  • Rechtop zitten en eventueel wat rechter slapen kan ook weleens helpen.

Helpen deze adviezen echt nauwelijks, vraag dan bij de apotheek voor een middel tegen maagzuur, dat tijdens de zwangerschap gebruikt mag worden. Denk hierbij aan Rennie’s©, Regla-PH©, en Gaviscon©.

Tijdens de zwangerschap werken je darmen door de hormonale veranderingen wat trager, waardoor er meer vocht uit de ontlasting wordt onttrokken. Daardoor komt de ontlasting minder vaak en is deze ook harder. Dit kan ook een gevolg zijn van ijzertabletten.

• Zorg voor vezelrijke voeding (rauwkost, groenten, fruit, noten, krenten, pruimen en volkoren producten).
  • Een toevoeging van zemelen aan de voeding of een lepel olie in een glas jus d’orange kan ook wel eens helpen.
  • Drink voldoende (2 liter per dag).
  • Zorg voor goede lichamelijke beweging.

Mocht dit niet baten neem dat contact op met je huisarts, deze kan een laxerend middel voorschrijven.

Als gevolg van zwangerschapshormonen verslappen  de wanden van de bloedvaten, als deze bloedvaten verslappen bij de anus  en uitstulpingen ontstaan spreekt met van aambeien. Aambeien kunnen pijn doen en jeuken. Druk zetten voor je ontlasting kan de klachten verergeren, dus probeer je ontlasting goed soepel te houden. Als de aambeien erg pijnlijk zijn, kan een koud kompres voor tijdelijke verlichting zorgen. Pijnstillende aambeienzalf, eventueel in combinatie met tabletten kunnen ook helpen. Zie curanol.nl of raadpleeg je huisarts

Spataderen zijn ook een gevolg van de verslapping van de bloedvatwanden en de verandering in de bloedsamenstelling tijdens de zwangerschap. Ze kunnen ontstaan op je benen of schaamlippen. Wat kan helpen de klachten te verminderen is regelmatige lichaamsbeweging, het hoogleggen van je benen m.b.v. een kussen of krukje en het dragen van elastische (steun)kousen. Na de bevalling nemen de meeste spataderen weer gauw af.

Doordat de blaas voor de baarmoeder ligt, zal een verhoogde druk op je blaas ontstaan. Dit zorgt samen met meer vocht in je lichaam en door verslapping van je urinebuis door hormonale veranderingen ervoor dat je vaker moet plassen. Toch kan het ook een signaal zijn van een blaasontsteking. De typische klachten die zich namelijk normaal voordoen bij een blaasontsteking, komen niet altijd tot uiting tijdens een zwangerschap. Klachten van een zeurderig onderbuikpijngevoel, regelmatig plassen en meermaals op een dag, harde buiken die onregelmatig komen en eventueel gepaard gaan met bloedverlies, kunnen wijzen op een blaasontsteking.

Overleg je klachten met de verloskundige of huisarts. De blaasontsteking wordt dan behandeld met een antibioticakuur, deze kan geen kwaad.

Ongewild urineverlies kan tijdens de zwangerschap regelmatig voorkomen, dit wordt veroorzaakt door de verslapping van de sluitspier van de blaas en verslapping van de bekkenbodemspieren. Later in de zwangerschap speelt ook de druk van de baarmoeder op de blaas en deze spieren een rol. Veel zwangeren hebben er last van. Het is erg vervelend, maar wel normaal. Door je bekkenbodemspieren aan te spannen en regelmatig te oefenen kan je urineverlies verminderen en soms zelfs helemaal stoppen. Mocht je hier na de zwangerschap nog last van blijven houden kun je ook eens een bekkenbodemfysiotherapeute bezoeken, deze geeft je adviezen en oefeningen mee om de klachten te verminderen.

Harde buiken zijn een oefening van de baarmoeder om samen te trekken. Meestal zijn ze niet pijnlijk en komen ze onregelmatig. Harde buiken doen zich het vaakst voor aan het eind van de zwangerschap. Je lichaam bereidt zich voor op de bevalling. Niet alle vrouwen hebben hier last van.
Als je veel last hebt van harde buiken zal de verloskundige je adviseren om je urine te laten testen op blaasontsteking.

• Doe het wat rustiger aan. De baarmoeder is een spier die reageert als je het druk hebt of stress ondervindt.
  • Warmte zoals eens bad, douche of kruik werkt vaak ontspannend

Tijdens de zwangerschap treedt er onder invloed van hormonen een natuurlijke verweking van de gewrichtsbanden op. Als dit niet zou gebeuren, zou het kindje bij de bevalling niet door het bekken kunnen. Deze verweking kan wel klachten veroorzaken, zoals pijn in het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen of aan de zijkant van de bovenbenen. Sommige vrouwen hebben gedurende de hele zwangerschap last van rug- en bekkenklachten, andere helemaal niet.

Mocht je veel last hebben van rug- en bekkenklachten is een bezoek aan een fysiotherapeut aangewezen.  Let ook op een goede houding, een goede houding is belangrijk om klachten te voorkomen en sneller te doen genezen.

Door de gewichtstoename als gevolg van de zwangerschap, wordt de bloedtoevoer naar je benen verminderd. Ook houdt je lichaam meer vocht vast, vocht kan soms zenuwen afknellen. Dit kan beiden resulteren in rusteloze benen, tintelingen en kramp. Daarnaast kunnen rusteloze benen of kramp ook ontstaan door een magnesiumtekort.

Adviezen:

• Je kuiten masseren voor het slapen gaan (voor een betere doorbloeding).
  • Bewegen met voeten en tenen.
  • Magnesiumtabletten innemen.
  • Een stuk ‘Sunlight zeep’ onder in je matras leggen.
  • Zorg dat je voldoende drinkt (2L per dag), dit helpt extra vocht sneller af te voeren.