Pijnstilling

In de loop van de zwangerschap zul je steeds meer gaan nadenken over de bevalling. En ook over de pijn van de bevalling, want een bevalling doet pijn. Maar als het de eerste is keer is dat je gaat bevallen heb je nog geen idee hoe het zal gaan voelen en ook als je al een keer bevallen bent kan het opnieuw weer heel spannend zijn. Hoe heftig zal de pijn zijn? Kan ik het aan? Wat als ik de pijn niet aan kan? Kan ik iets krijgen tegen de pijn? En wat zijn de opties hiervan?

Het is heel moeilijk om al voor de bevalling te voorspellen hoeveel pijn je zult hebben. Elke bevalling is anders en ook de manier waarop je omgaat met de pijn verschilt per persoon. Probeer je voor de bevalling niet te veel zorgen te maken over de pijn en weet dat, mocht het nodig zijn, er altijd mogelijkheden zijn om de pijn te verzachten, zowel zonder als met medicatie, thuis en in het ziekenhuis.

Naarmate de bevalling vordert worden de weeën krachtiger en pijnlijker. Hoe de pijn voelt ervaren vrouwen verschillend en ook waar de vrouw de pijn voelt verschilt. Je kunt de weeën in de buik, de rug of de benen voelen, of in een combinatie hiervan.

Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf een pijnstiller aan, de endorfinen. Dit stofje zorgt ervoor dat je in een roes kan raken en dat je lichaam hierdoor beter kan ontspannen, waardoor de weeën goed hun werk kunnen doen en je de pijn beter kunt verdragen.

Wanneer je verkrampt tijdens de bevalling en angstig bent, kunnen de weeën niet goed doorzetten. Dit komt doordat je lichaam adrenaline aanmaakt door de angst en verkramping. Adrenaline is de grootste tegenhanger van oxytocine, het weeënstimulerend hormoon. Dit hormoon kan dan dus niet goed zijn werk doen.

Mocht er een vorm van medische pijnstilling nodig zijn, dan zullen we op dat moment in ieder geval richting het ziekenhuis moeten en hier zullen wij de zorg overdragen aan de gynaecoloog. Eerst zal door middel van een hartfilmpje naar de conditie van jullie kindje gekeken worden en vervolgens zal de gynaecoloog de verschillende opties die er zijn met jullie doornemen. Vervolgens zal er in overleg met jullie gekeken worden wat de beste optie in jou situatie is.

Er zijn verschillende vormen van medische pijnstilling mogelijk tijdens de bevalling:

• Injectie met Pethidine
  • Pompje met Remifantanil
  • Ruggenprik (“Epiduraal”)

Daarnaast kan ook de geboorte-TENS gebruikt worden ter verlichting van de pijn. Dit is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Je stuurt via speciale pleisters tintelingen door de huid naar de onderliggende zenuwvezels. Daar onderbreken ze de pijnsignalen en hierdoor voel je minder pijn.

Rond 32 weken zwangerschap zullen we je een folder over pijnstilling meegeven, Jouw bevalling: hoe ga je om met pijn?. Hierin worden alle mogelijke vormen van pijnstilling tijdens de bevalling uitgelegd. Mocht je hier na het lezen nog vragen over hebben, zullen we hier op terugkomen bij de controle in de 36e zwangerschapsweek.

Merk je al in de zwangerschap dat je erg bang bent, laat ons dit dan weten. Wij zullen proberen een deel van de angst weg te nemen door alles goed met je door te nemen. Wellicht kan het volgen van een zwangerschapscursus je wat meer vertrouwen in de bevalling geven.

Kijk voor meer informatie over pijnstilling tijdens de bevalling naar de zorgwijzer “Pijn tijdens de bevalling”.