Aangifte
Binnen 3 dagen na de geboorte moet jullie kindje worden aangegeven bij de gemeente waar de geboorte plaats vond. De geboortedag telt niet mee en eindigt de termijn van 3 dagen na de bevalling op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijgen jullie ten minste de tijd tot en met de volgende werkdag om de geboorteaangifte te regelen, maar altijd zo dat er tenminste 2 werkdagen in de termijn zitten.
De aangifte kan gedaan worden door de vader of duomoeder van het kindje of door iemand die bij de bevalling is geweest.
Degene die aangifte doet moet een aantal documenten meenemen:
- Geldig paspoort of ID-kaart van degene die aangifte doet;
- Geldig paspoort of ID-kaart van de moeder.
Eventueel:
- Een geboorteverklaring van de arts of verloskundige;
- Akte van erkenning;
- Akte van naamskeuze;
- Trouwboekje.
GEMEENTEHUIZEN
Markt 1, Simpelveld
T: 045 544 8383
Willem-Vliegenstraat 12, Gulpen
T: 14 043
Geleenstraat 27, Heerlen
T: 045 560 50 40
Von Clermontplein 15, Vaals
T: 043 3068568
Raadhuisplein 1, Voerendaal
T: 045 575 33 99
Momenteel is het bij sommige gemeenten ook mogelijk digitaal geboorteaangifte te doen. Kijk voor de actuele informatie hierover en voor de openingstijden rondom bijzondere dagen op de website van de voor jullie betreffende gemeente.